کد خبر: 47920

وکیل پرسپولیس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

النصر در پرونده جدید بدون شانس نیست!/ گرفتن دستور موقت برای آل‌کثیر روی کاغذ راحت است

برای آگاهی از روند پرونده‌های حقوقی پرسپولیس که تعداد آنها هم کم نیست با وکیل برخی از پرونده‌های بین‌المللی سرخ‌ها تماس گرفتیم تا از وضعیت این پرونده‌ها باخبر شویم.

به گزارش «فرهیختگان»، مدیران پرسپولیس چند روزی است که کار خود را در این باشگاه آغاز کرده‌اند اما به‌نظر می‌آید که هنوز با شرایط کار در این باشگاه آشنا نشده‌اند و هواداران پرسپولیس در این شرایط به‌هم ریخته تیم محبوب‌شان، همچنان دنبال رسیدن یک خبر خوشحال‌کننده از مدیران جدید هستند. با اینکه سرخ‌ها نیاز مبرم به جذب یک یا 2 مهره در خط دفاع و حمله خود دارند، اما مدیران سرخ همچنان در میان نام‌ها دور باطل می‌زنند و همچنان نتوانسته‌اند با گزینه مناسبی برای پوشیدن پیراهن پرسپولیس به توافق برسند و همین موضوع عاملی شده که این مدیران در بدو ورودشان به باشگاه زیر بار انتقاد و فشار هواداران قرار بگیرند و تلاش آنها برای رهایی از وضعیت موجود ادامه دارد.

از سوی دیگر پرونده‌های حقوقی سنگین برای باشگاه یکی‌یکی از راه می‌رسند و کوچک‌ترین بی‌توجهی به این پرونده‌ها می‌تواند تاوان سختی را متوجه پرسپولیس کند و در این صورت است که دیگر نمی‌توان به آینده جعفر سمیعی و دستیارانش در باشگاه امیدوار بود. برای آگاهی از روند پرونده‌های حقوقی پرسپولیس که تعداد آنها هم کم نیست با وکیل برخی از پرونده‌های بین‌المللی سرخ‌ها تماس گرفتیم تا از وضعیت این پرونده‌ها باخبر شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیر ساعدوکیل را در ادامه می‌خوانید.

ظاهرا باشگاه قطری برای شجاع خلیل‌زاده بار دیگر از پرسپولیس تقاضای صدور آی‌تی‌سی این بازیکن را کرده و پرسپولیس نیز آن را ریجکت کرده است. این پروسه تا چه زمان ادامه خواهد داشت و او تا چه زمانی می‌تواند با آی‌تی‌سی موقتی که فیفا صادر کرده برای الریان بازی کند؟

همان‌طور که پیش از این هم گفته بودم و شما در جریان ریز امور کشمکش باشگاه پرسپولیس با این بازیکن هستید، ما شکایت خود از غیرقانونی بودن فسخ یک طرفه این بازیکن به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ارائه داده‌ایم و همچنان منتظر هستیم که آنها رای نهایی را درخصوص این پرونده صادر کنند. چنانچه این رای به نفع باشگاه پرسپولیس صادر شود ما با در دست داشتن این حکم شکایت خود را به فیفا می‌بریم و این پرونده را تا انتها پیگیری می‌کنیم اما ممکن است که کمیته تعیین وضعیت هم علیه ما رای بدهد و در این صورت باید بنشینیم و صحبت کنیم تا ببینیم سیاست باشگاه چیست و آیا قرار است شکایت را در مرجع دیگری پیگیری کنیم یا پرونده را مختومه کنیم. بدیهی است تا زمانی که حکم کمیته تعیین وضعیت نیامده و باشگاه سیاست نهایی‌اش را اعلام نکند، درخواست آی‌تی‌سی از سوی باشگاه الریان ریجکت می‌شود.

احساس نمی‌کنید با توجه به ضرورت بالای برخی از پرونده‌ها بهتر بود که کمیته تعیین وضعیت آنها را با فوریت بیشتری مورد بررسی قرار بدهد؟

من در مرجعی نیستم که بخواهم درخصوص عملکرد کمیته فنی صحبت کنم و اگر اجازه بدهید من به این بحث ورود نکنم. گاهی ممکن است کمیته تعیین وضعیت براساس پرونده‌های زیادی که دریافت می‌کند، آنها را در نوبت زمانی خودش بررسی کند و قطعا تمام این پرونده‌ها دارای حساسیت هستند که به این کمیته ارسال شده‌اند. گاهی هم نیاز است که مسئولان این کمیته برای اینکه یک پرونده را از تمامی جهات بررسی کنند، از طرفین پرونده بخواهند که دفاعیات و مستندات ارائه کنند و برای این کار هم زمانی را درنظر می‌گیرند و همین موضوع هم می‌تواند در طولانی‌تر شدن روند پیگیری پرونده‌ها تاثیر بگذارد.

موضوع بعدی که شاید شما در آن دخیل نباشید اما قطعا اطلاعاتی در دست دارید پرونده دستیار کالدرون در پرسپولیس است که چند روزی از مهلت پرداخت آن گذشته و هنوز هم اقدامی برای تسویه با این مربی انجام نشده است. در این پرونده پرسپولیس با جریمه تهدید می‌شود؟

قطعا اینطور است که اگر یک پرونده در زمانی که فیفا برایش درنظر گرفته به سرانجام نرسد آن فرد یا آن باشگاه باید منتظر جرایم بعدی باشد. درمورد پرونده آقای اینگیو هم آن طور که من در جریان قرار دارم باشگاه پرسپولیس تلاش زیادی کرده و همچنان می‌کند تا این پول را پرداخت کرده و پرونده را مختومه کند و ظاهرا مکاتباتی هم با این مربی داشته‌اند که زمان بیشتری به باشگاه بدهد تا بتوانند با او تسویه‌حساب کنند. اما اگر این مربی بار دیگر شکایت خود را به کمیته انضباطی فیفا ببرد و تا زمانی که این پرونده در کمیته انضباطی درحال پیگیری هست هم مطالبات او پرداخت نشده باشد، قطعا جرایمی برای باشگاه پرسپولیس درنظر گرفته می‌شود.

این جرایم باز هم بسته شدن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس است یا اینکه ممکن است در اقدام اول با اخطار و جریمه نقدی مواجه شوند؟

این موضوع به چند آیتم بستگی دارد. به‌طور مثال فیفا در ابتدا تحقیق می‌کند تا متوجه شود آیا تلاشی از سوی باشگاه برای پرداخت این پول صورت گرفته یا خیر. در مراحل بعدی مقدار پولی که مربی طلبکار است و همچنین سوابق باشگاه نیز درنظر گرفته می‌شود و براساس آن حکم فیفا صادر می‌شود که البته امیدواریم باشگاه به‌زودی این پول را پرداخت کرده و جلوی حرف و حدیث‌ها گرفته شود.

با توجه به اینکه شرایط مالی باشگاه پرسپولیس به‌دلیل تسویه‌حساب با برانکو برهم ریخته بود، بهتر نبود که این پرونده هم در دادگاه عالی ورزش پیگیری می‌شد؟

ببینید بردن شکایت به دادگاه عالی ورزش بسیار هزینه برمی‌دارد و اگر نخواهم بگویم که این پرونده برای بردن به CAS به اندازه طلب این مربی هزینه برمی‌داشت اما قطعا نیمی از طلب او برای باشگاه هزینه داشت. به همین دلیل عقلانی نبود که باشگاه بخواهد این پرونده را هم به دادگاه عالی ورزش ببرد و به‌نظر من در آن زمان بهترین تصمیم از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس این بود که به شکلی این شکایت را در فیفا مختومه کنند.

پرونده عیسی آل‌کثیر هم همچنان مفتوح است و ظاهرا دفاعیات شما در استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد قبول قرار نگرفته است. حالا فکر می‌کنید در CAS شانسی برای پیروزی دارید؟

ما آنقدر به این مساله اطمینان داریم که عیسی آل‌کثیر مرتکب اشتباهی نشده که درست همان روز و بعد از اعلام حکم کمیته استیناف تقاضای گراندز رای را کردیم تا آن را به دادگاه عالی ورزش ببریم. اما اینکه می‌توانیم موفق شویم یا خیر بستگی به این دارد که با چه نگاهی به این پرونده نگاه می‌کنند. از نظر ما شادی پس از گل عیسی آل‌کثیر مستحق این محرومیت نبوده و می‌خواهیم که این موضوع را به اثبات برسانیم.

صحبتی که این روزها درخصوص این پرونده مطرح می‌شود مبنی‌بر این است که باشگاه می‌تواند با بردن این پرونده به CAS رای را موقتا متوقف کند تا بدین ترتیب این بازیکن بتواند در فینال آسیا برای پرسپولیسی‌ها به میدان برود.

این که با بردن پرونده محرومیت بازیکن یا مربی به دادگاه عالی ورزش می‌توانیم حکم توقیف موقت رای را بگیریم موضوعی است که روی کاغذ کاملا شدنی است و هیچ مشکلی برای انجامش وجود ندارد. اما اگر بخواهیم این موضوع را عملی کنیم و دفاعیات را طوری پیش ببریم که کارشناسان این دادگاه را متقاعد به صدور توقف حکم فیفا کنیم، می‌بینیم که به این راحتی‌ها هم نیست و بسیاری از موارد مشابه نیز این موضوع را ثابت کرده است. دادگاه عالی ورزش درخصوص برخی از موارد حساسیت بالایی دارد که در اینگونه موارد اقدام به صدور حکم توقف رای نمی‌کند. حالا ما تلاش می‌کنیم که دفاعیات خود را طوری مکتوب کرده که آنها را متقاعد کنیم رای را فعلا متوقف کنند و اگر موفق به انجام این کار شویم قطعا دستاورد بزرگی در زمینه حقوقی برای باشگاه پرسپولیس بوده است. اما باز هم می‌گویم که این کار به همین سادگی‌ها انجام نمی‌شود و قطعا باید برای متقاعد کردن قاضی‌های پرونده راهکارهای خاص حقوقی را در پیش بگیریم.

موضوع دیگری که نگرانی هواداران پرسپولیس را در پی داشته بحث شکایت مجدد باشگاه النصر عربستان است که ظاهرا این بار با استناد به مدارک جدید از پرسپولیس شکایت کرده است. آیا مدارک جدید می‌تواند پرسپولیس را برای حضور در فینال آسیا تهدید کند یا خیر؟

وقتی که یک پرونده‌ای در زمینه حقوقی باز می‌شود قطعا طرفین دعوا از شانسی برای پیروزی برخوردار هستند و نمی‌توان از پیش کسی را برنده یک پرونده حقوقی دانست. حالا درخصوص ادعای باشگاه النصر ما تنها چیزی که می‌دانیم این است که تمامی مدارک ما تکمیل است و ما مرتکب هیچ تخلفی نشده‌ایم اما گاهی تفسیر برخی قوانین باعث می‌شود که با وجود داشتن حق در پرونده‌ای، رای بر علیه شما صادر شود. با این توضیح خواستم بگویم که اگر هر جا خودمان را از پیش برنده بدانیم از همان ناحیه ضربه می‌خوریم. قطعا باشگاه النصر هم شانس برای پیروزی در این پرونده دارد اما این به معنای تخلف پرسپولیس نیست و به همان موضوع تفسیر قانون مربوط می‌شود. البته ما دفاع خوبی از باشگاه پرسپولیس داشته‌ایم، مدارک بسیار محکمه‌پسندی ضمیمه پرونده کرده‌ایم و جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشتیم. فکر می‌کنم ان‌شاءالله تا هفته آینده حکم این پرونده هم صادر شود.

درصورتی که حکم به ضرر پرسپولیس باشد این تیم از حضور در فینال آسیا محروم می‌شود یا اینکه ممکن است تنها با جرایم مالی روبه‌رو شود؟

اگر بنا بر هر دلیلی حکمی علیه باشگاه پرسپولیس صادر شود علاوه‌بر اینکه نتیجه دیدار با النصر 3 بر صفر به نفع تیم عربستانی اعلام می‌شود، بلکه بازیکنان و باشگاه با محرومیت و جرایمی روبه‌رو می‌شوند و به تبع آن این تیم نمی‌تواند در فینال آسیا به میدان برود و تیم عربستانی جایگزین می‌شود.

درصورتی که این رای علیه پرسپولیس باشد می‌توانید آن را در مرجع دیگری پیگیری کنید؟

چه این رای به نفع ما صادر شود و چه به نفع نماینده عربستان، قابلیت طرح این پرونده در دادگاه عالی ورزش برای هر دو طرف وجود دارد.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها